تا چند روز بعد از عمل بینی باید سربالا باشید

چرا بعد از عمل بینی باید سربالا باشد

یکی از مراقبت های عمل بینی بعد از عمل زیبایی رینو پلاستی که باید آن را به طور کامل رعایت کنید، بالا گرفتن سر خود (سربالا بودن) تا مدت زمان مشخصی بعد از جراحی بینی است. جراحی زیبایی بینی می‌تواند در تناسب سایر اجزای صورت با بینی هماهنگی مطلوبی ایجاد کند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا چهره شما هر چه بیشتر جذاب‌تر و زیباتر دیده شود. اما نوک بینی بعد از عمل باید به درستی چسب زده شود و برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی بایستی از پایین انداختن سر خود نیز جلوگیری کنید.

همچنین سربالا بودن بعد از عمل بینی، از کبودی و التهاب بیشتر بینی خود نیز جلوگیری می کند و دوران نقاهت خود را کاهش میدهد.

ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص بالا گرفتن سر بعد از عمل بینی و مدت زمان لازم برای انجام این کار بیشتر توضیح بدهیم. با ما در ادامه مقاله همراه باشید:

نحوه صحیح چسب زدن بینی بعد از عمل زیبایی رینو پلاستی

جلوگیری از افتادگی نوک بینی

از راهکارهای جلوگیری از افتادگی نوک بینی می‌توان به دو مورد مهم زیر اشاره کرد:

  • روش عمل بینی
  • مراقبت‌های بعد از عمل بینی

معمولا در بینی‌هایی که بافت چربی و ماهیچه‌ای بیشتری دارند نسبت به بینی‌های استخوانی بروز این عارضه (افتادگی نوک بینی) بیشتر رخ می‌دهد، از این رو پزشک با مهارت و سابقه‌ای که در این زمینه به دست آورده است می‌تواند با پیوند غضروف و تقویت بافت بینی از بروز چنین عارضه‌ای جلوگیری کند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه جراحی زیبایی، امکان بروز چنین مشکلی به شدت کاهش پیدا کرده است. جراح با برداشتن بافت کمتری از بینی به جای کوچک کردن بیش از حد آن باعث تقویت بینی و نوک آن می‌گردد. در نتیجه یکی از عوامل موثر در افتادگی نوک بینی، روش عمل بینی است. توصیه ما به شما این است که حتما عمل خود را بدست یک پزشک فوق تخصص زیبایی و پلاستیک مجرب بسپارید.

در این روش پزشک مستلزم استفاده از پیوندهایی از بافت غضروفی برای بینی بیمار خود است که معمولا در قسمت‌هایی از پایه بینی گذاشته می‌شود. اینکار باعث بیشتر بینی و جلوگیری از افتادگی نوک بینی می‌گردد.

اما یکی دیگر از عوامل موثر در جلوگیری از افتادگی نوک بینی، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل است. بالا نگه داشتن سر بعد از جراحی بینی عامل بسیار مهمی در جلوگیری از بروز افتادگی نوک بینی بعد از عمل میباشد.

 

نحوه خواب بعد از عمل جراحی زیبایی بینی رینو پلاستی

بعد از عمل بینی چگونه باید خوابید؟

خوابیدن به سمت پهلو بعد از جراحی زیبایی بینی نه تنها باعث ناراحتی بیمار شود، بلکه تورم و التهاب بعد از جراحی را نیز  افزایش می‌دهد. علاوه بر این مسئله زمانی که بعد از جراحی بینی به مدت زیادی به یک سمت بخوابید این مسئله می‌تواند باعث شود تا بینی شما بیشتر به یک طرف متمایل گردد. برای اینکه از این مسئله جلوگیری کنید بایستی به مدت 6 هفته بعد از عمل زیبایی بینی، سر خود را در هنگام خواب بالا نگه دارید. برای اینکه بتوانید به ساده‌ترین روش این کار را انجام بدهید، بایستی در هنگام خواب دو بالشت در زیر سر خود قرار بدهید. اینکار نیز زمان بهبودی و طول دوران نقاهت شما را نیز کوتاه‌تر می‌کند.

علاوه بر اینکه در هنگام خواب باید این مسئله را رعایت کنید، بهتر است تا مدت زمانی بعد از جراحی از پایین انداختن سر خود نیز جلوگیری کنید. همان طور که گفتیم این موضوع هم می‌تواند باعث افتادگی در نوک بینی شما شود و هم اینکه کبودی و التهاب بینی شما را نیز افزایش می‌دهد.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی)

بعد از عمل بینی تا چند وقت باید سربالا باشد

مدت زمان لازم برای انجام این کار می‌تواند به نوع بینی و همچنین روش جراحی شما بستگی داشته باشد. اما معمولا پزشکان این مدت زمان را در حدود 2 هفته تا 6 هفته در نظر می‌گیرند. بالاگرفتن سر علاوه بر اینکه در طول روز باید انجام گیرد، در هنگام استراحت و خوابیدن هم باید رعایت کنید و سر خود را بالاتر از بدن قرار بدهید.
بهتر است برای رسیدن به نتیجه مطلوب و ایده‌آل از جراحی بینی خود، در مورد توصیه‌های لازم بعد از عمل با پزشک خود مشورت نمایید. تمام نکات و توصیه‌های ایشان را گوش داده و دقت لازم در اجرای آن را داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

در چه کارهایی بعد از عمل بینی، باید مراقبت بیشتری کنیم

  1. مطالعه: در زمان خواندن کتاب یا مقاله معمولا سر پایین است. بهتر از بعد از عمل بینی نحوه مطالعه خود را عوض کنید
  2. آشپزی: در هنگام پخت و پز غذاها اگثر اوقات سر پایین قرارداد. توصیه میشود تا چند هفته بعد از عمل بینی آشپزی انجام ندهید
  3. خیاطی: در فعالیت‌های مربوط به دوخت و خیاطی نیز سر پایین است. در چند هفته اول بعد از عمل فعالیت های خیاطی نباید به مدت طولانی نباید صورت گیرد
  4. کار کردن با گوشی: هنگام استفاده از گوشی همراه سر پایین استو بهتر است خوابیده با گوشی کار کنید
  5. استفاده از سرویس بهداشتی: در زمان استفاده از سرویس بهداشتی و بهداشت شخصی سر پایین است. زمان استفاده از سرویس بهداشتی را کوتاه تر کنید و سعی کنید سر را بالا نگه دارید
  6. کار با لپتاپ و کامپیوتر: در حین کار با دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپتاپ و کامپیوتر سر پایین می افتد. سعی شود در هفته های اول بعد از عمل کار با لب تاپ و کامپیوتر را به حداقل برسانید.
  7. نوشتن: هنگام فعالیت نوشتن و پایین است. در دو هفته اول بعد از عمل فعالیت نوشتن را به حداقل برسانید.
  8. پاک کردن حبوبات: در زمان پاک کردن حبوبات و مواد غذایی معمولا ساعت ها سر پایین گرفته می شود. مانند آشپزی از این کار نیز باید تا مدتی بعد از عمل اجتناب کنید.
  9. سبزی پاک کردن: در پاک کردن سبزی نیز مانند پاک کردن حبوبات سر پایین گرفته می شود. مانند آشپزی از این کار نیز باید تا مدتی بعد از عمل اجتناب کنید.
  10. برداشتن اجسام از روی زمین: برداشتن اجسام سنگین علاوه بر پایین نگه داشتن سر باعث ایجاد فشار زیادی به ماهیچه ها مخصوصا برخی ماهیچه های صورت می گردد. اکیداً از برداشتن اجسام سنگین در 2 تا 3 هفته بعد از عمل خودداری کنید.
  11. ورزش کردن: فعالیت‌های ورزشی علاوه بر فشار آوردن به ناحیه عمل باعث فشار به برخی ماهیچه های صورت نیز میگردد. توصیه ما پرهیز از انجام ورزش های سنگین و ورزشهای با تجرک بالا مثل ایروبیک و زومبا تا چند هفته بعد از عمل است.
  12. لاک زدن برای بانوان: در فرآیند لاک زدن ناخن های دست و پا زمان زیادی سر پایین نگه داشته می شود. لاک زدن را یا به عزیزان خود بسپارید تا برای شما انجام دهند یا در هفته های اول بعد از عمل بینی از انجام آن خود داری کنید
  13. جارو کردن: جارو کردن علل خصوص جارو کشیدن منزل با جاروی دستی در هفته های اول بعد از عمل بسیار نهی شده است. تا حد ممکن از این کار خود داری کنید
  14. غذا خوردن: هنگام مصرف غذا. سر پایین قرار می گیرد بهتر است برای میل غذا روی زمین نشینید و از میز نهار یا امثالهم استفاده کنید. به جای صرف زمان زیاد برای یک وعده غذایی، زمان صرف غذا را کوتاه و تعداد دفعات غذا خوردن را بیشتر کنید

مراقبت های بعد از عمل بینی

عوارض ناشی از پایین آوردن سر پس از جراحی بینی

در صورتیکه پس از عمل جراحی بینی نکات فوق را بدرستی رعایت نکنید ممکن است دپار عوارضی شوید. در صورتی تکرار این عوارض حتما پزشک جراح خود را در جریان قراردهید

  1. تشدید تورم:افزایش و شدت بیشتر تورم در ناحیه بینی پس از جراحی.
  2. درد شدید:احساس درد شدید و ناخوشایند در محدوده بینی و سر.
  3. خونریزی دماغ:احتمال افزایش خونریزی ناشی از پایین آوردن سر پس از عمل بینی.
  4. سردرد و سرگیجه:احتمال ایجاد سردرد و حالت سرگیجه به دلیل تغییرات در موقعیت سر.
  5. افتادگی نوک بینی:خطر افتادگی نوک بینی به دلیل استفاده نادرست یا زمان ناقص از حمایت‌های لازم پس از جراحی.
  6. افزایش کبودی صورت و بینی:افزایش قابل توجه در کبودی و آسیب‌های مرتبط با نواحی صورت و بینی.
  7. طولانی شدن دوره نقاهت بیمار:افزایش مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی کامل بیمار به دلیل تداوم عوارض و مشکلات پس از پایین آوردن سر.

مراقبت های پس از عمل زیبایی بینی

 توصیه‌های مهم برای اجتناب از عوارض عمل بینی

به منظور کاهش پایین انداختن سر بعد از عمل بینی حتما به توصیه های زیر دقت و تا جای ممکن رعایت کنید:

  1. استفاده از گوشی موبایل:در هنگام استفاده از گوشی موبایل، بهتر است گوشی را به صورت مقابل صورت قرار داده و سر خود را بالا نگه دارید.
  2. اجتناب از استفاده در حالت خوابیده:اجتناب از استفاده از تلفن همراه در حالت خوابیده تا جلوگیری از احتمال اسیب به بینی ناشی از افتادن گوشی.
  3. موقعیت سر در سرویس بهداشتی:در حین استفاده از سرویس بهداشتی، توصیه می‌شود سعی کنید سر خود را به سمت بالا نگه دارید.
  4. کاهش زمان دستشویی:کاهش زمان حضور در دستشویی به منظور کاهش فشار و استراحت بیشتر برای بینی.
  5. برداشتن اجسام از زمین:برای جلوگیری از فشار زیاد بر بینی، توصیه می‌شود که در حین برداشت اجسام از زمین، ابتدا روی دو زانو نشسته و سپس به آرامی وسیله را بلند کنید.
  6. تنظیم ارتفاع مانیتور کامپیوتر:هنگام استفاده از کامپیوتر، بهتر است مانیتور را در یک ارتفاع مناسب قرار داده تا سطح چشمانتان.
  7. مواجهه با درد:در صورت احساس درد در حین کار، بهتر است فوراً کار را متوقف کرده و سر خود را به سمت بالا نگه دارید.

چکیده

تجربه و نتایج موفق در عملیات‌های جراحی زیبایی بسیار مهم هستند. انتخاب یک جراح ماهر و متخصص در زمینه رینوپلاستی و دارای تجربه بالا می‌تواند به بهبود نتایج عمل جراحی بسیار کمک کند. دکتر فرهاد اژدری فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک در تهران، دارای بیش از 1000 عمل زیبایی بینی با نتایج موفق است. یکی از مهمترین افتخار ایشان در این سالها این است که توانسته بینی‌های زیباجویان را با توجه به سلیقه خودشان عمل کند. این افتخار نشانه از تجربه و تخصص او در این زمینه دارد.

مطالب مرتبط

همه چیز درباره عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی)

عمل لیفت بازو یا براکیوپلاستی: بهبود فرم بازوها

پیکر تراشی یا لیپوماتیک چیست؟

منبع : سایت www.mayoclinic.org