عوارض بعد از عمل بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی به عنوان یکی از جراحی‌های زیبایی محبوب در جهان شناخته می‌شود که با وجود پیشرفت علم و تکنیک‌های جراحی، همچنان ممکن است عوارض خود را به همراه داشته باشد. اما با پیشرفت تکنیک‌های جراحی، تا حدودی توانسته است این عوارض را به حداقل برساند. اهمیت انتخاب یک جراح ماهر و متخصص در این زمینه نیز قابل تأکید است.

اگر سوالی درباره عوارض رینوپلاستی دارید یا مایل به درک بهتر از خطرات احتمالی هستید، بهتر است با چند جراح بینی مشورت کنید. این جراحان ممکن است تخصص در حوزه‌های گوش، حلق، و بینی داشته باشند یا تخصص در زمینه جراحی پلاستیک داشته باشند. می‌توانید از سایت دکترتو برای ارتباط با بهترین پزشکان استفاده کنید. این سایت علاوه بر امکان تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان را نیز فراهم می‌کند.

تا چند روز بعد از عمل بینی باید سربالا باشید

عوارض بعد از عمل بینی

آیا از عوارض بعد از عمل بینی نگرانید؟ عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی در جهان است. با وجود پیشرفت‌های علم و تکنولوژی در زمینه جراحی بینی، این عمل همچنان ممکن است با عوارضی همراه باشد. البته لازم به ذکر است که پیشرفت در تکنیک‌های جراحی به حدی رسیده که عوارض رینوپلاستی به حداقل ممکن کاهش یابد. اگر جراحی توسط یک جراح ماهر و متخصص انجام شود، احتمال وقوع عوارض به حداقل ممکن می‌رسد.

اگر شما نگران عوارض و خطرات جراحی بینی هستید، بهتر است با چند جراح متخصص مشورت کنید. جراح بینی می‌تواند تخصص گوش، حلقه و بینی یا حتی جراح پلاستیک باشد ولی پیشنهاد ما به شما انتخاب یک جراح فوق تخصص زیبایی است.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی)

عوارض پس از عمل بینی

هدف اصلی از جراحی زیبایی بینی، بهبود شکل و ظاهر بینی به گونه‌ای است که با توجه به تناسب با سایر اجزای صورت، به شکلی بدون عیب و نقص تبدیل گردد. با این حال، باید به عوارض پس از عمل بینی نیز توجه کرد. یکی از عوارض رایج پس از رینوپلاستی، اختلال در عملکرد تنفسی است که ممکن است باعث سختی در نفس کشیدن بعد از عمل شود. علاوه بر این، عوارض دیگری نیز ممکن است ایجاد شود که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. خونریزی
  2. عفونت
  3. حساسیت به بیهوشی و احتمال مرگ به دلیل ماده بیهوشی
  4. کاهش حس بویایی
  5. آسیب به بافت عمقی
  6. سوراخ شدن تیغه بینی
  7. کوچک شدن سوراخ‌های بینی
  8. عدم تنفس از طریق بینی و افزایش تنفس از طریق دهان
  9. بی‌حسی در داخل و اطراف پوست بینی
  10. درد، کبودی و ورم
  11. باقی‌ماندن جای زخم و ایجاد اسکار

مراقبت های پس از عمل زیبایی بینی

عوارض عمل بینی در کوتاه مدت

برخی از عوارض جراحی بینی در کوتاه مدت هستند و پس از گذشت دوره نقاهت، این مشکلات بهبود می‌یابند. عوارضی مانند کبودی، درد، ورم، کاهش حس بویایی و خونریزی از جمله عوارض عمل بینی در کوتاه مدت محسوب می‌شوند و با رعایت مراقبت‌های مناسب پس از عمل، این مشکلات کاهش می‌یابند.

  1. درد: درد، به‌ویژه در بینی‌های استخوانی به دلیل اصلاح غضروف بینی، یکی از عوارض شایع در کوتاه مدت است. پزشک ممکن است داروهای مسکن تجویز کند تا درد را کاهش دهد.
  2. ورم: تورم اطراف چشم و بینی از مشکلات رایج پس از عمل بینی است که معمولاً در ۳ تا ۴ روز پس از عمل کاهش می‌یابد.
  3. کبودی: کبودی نیز از عوارض عمل بینی در کوتاه مدت می‌باشد. میزان آن بستگی به نوع عمل دارد و معمولاً در حدود ۱۰ روز پس از جراحی بهبود می‌یابد.
  4. جای رد بخیه: در رینوپلاستی با استفاده از بخیه‌های ظریف، ممکن است جای رد بخیه‌ها روی بینی باقی بماند. استفاده از پمادهای موضعی می‌تواند به جلوگیری از این مسئله کمک کند.
  5. عوارض حرف زدن: تورم و بی‌حسی در دوران اولیه پس از عمل بینی ممکن است با حرف زدن، خندیدن و گریه کردن تشدید شود. استفاده از آتل می‌تواند جلوی حرکت بینی را بگیرد و به شکل بهتری کمک کند.
  6. عوارض راه رفتن: پس از عمل بینی، راه رفتن نباید به شدت و سریع باشد تا عوارض خطرناکی نظیر افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و تورم بینی به وجود نیاید. راهکارهایی مانند پرهیز از راه رفتن در مسافت طولانی، اجتناب از خم شدن سر حین راه رفتن، و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند.
  7. عوارض بی حسی: رینوپلاستی با بی حسی عوارض کمتری نسبت به جراحی با بیهوشی دارد. تورم و کبودی از عوارض شایع بعد از عمل با بی حسی هستند که با گذر زمان بهبود می‌یابند.
  8. عوارض بدون تامپون: این نوع جراحی بدون تامپون به دلیل عدم وجود تامپون، باعث عوارضی مانند عدم جلوگیری از خونریزی داخل بینی و احتمال بروز هماتوم می‌شود.
  9. عوارض برای چشم: جراحی بینی تاثیر مستقیمی بر بینایی ندارد، اما ممکن است تغییر فرم چشم‌ها یا ورم و کبودی اطراف چشم را به‌دنبال داشته باشد.

عمل جراحی بینی برای چه کسانی خطرناک است

عمل بینی ممکن است برای برخی افراد خطرناک باشد. افراد زیر باید با دقت و با مشورت با پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند:

  1. بیماران دیابتی: افراد دیابتی به دلیل مشکلات جلوگیری از التهاب و بهبود زخم‌ها، نیاز به نظارت و مراقبت ویژه‌ای دارند.
  2. افراد با مشکلات تنفسی و بیماری‌های تنفسی: عمل بینی ممکن است بر تنفس تأثیر بگذارد، بنابراین برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، این امر خصوصاً مهم است.
  3. بیماران قلبی عروقی: افرادی که مشکلات قلبی یا عروقی دارند، باید با پزشک خود در مورد ایمنی این جراحی مشورت کنند.
  4. افراد با کمبود خون: افرادی که از کمبود خون رنج می‌برند، ممکن است به دلیل خطر افتابندگی بیشتر، برای عمل بینی مناسب نباشند.
  5. سیگاری‌ها و مصرف‌کنندگان الکل: سیگار و مصرف الکل می‌توانند عمل بینی را تحت تأثیر قرار دهند و فرآیند بهبودی را کند کنند. این افراد باید قبل از تصمیم به عمل بینی، با پزشک به صحت خود پرداخته و اصلاحات لازم را اعمال کنند.
  6. افراد آسیب‌پذیر روحی و روانی: افرادی که از نظر روحی و روانی آسیب‌پذیرند، باید با پزشک یا مشاور روانی خود مشورت کنند تا تداخلی با وضعیت روحی و روانی خود نداشته باشند.

مهم است که هرکسی قبل از تصمیم به عمل جراحی بینی، با پزشک متخصص مشورت کند و شرایط خود را به دقت ارزیابی کند.

نحوه صحیح چسب زدن بینی بعد از عمل زیبایی رینو پلاستی

عوارض کوتاه‌مدت جراحی بینی

بعضی از عوارض جراحی بینی در دوره کوتاه‌مدت رخ می‌دهند و پس از اتمام فرآیند نقاهت تا حد زیادی برطرف می‌شوند. این عوارض شامل کبودی، درد، ورم، کاهش حس بویایی و خونریزی هستند که پس از بهبودی، تداوم آن‌ها به حداقل می‌رسد. رعایت مراقبت‌های پس از عمل می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند.

رینوپلاستی و مشکلات کوتاه‌مدت

برای درمان درد، پزشک معمولاً داروهای مسکن را تجویز می‌کند. همچنین، در دوره اولیه پس از عمل، تورم اطراف چشم و بینی اغلب رخ می‌دهد که در حدود ۳ تا ۴ روز پس از عمل بهبود می‌یابد.

عوارض جراحی بینی که در کوتاه‌مدت مشاهده می‌شوند، شامل کبودی با میزان متغیر بسته به نوع جراحی، که در حدود ۱۰ روز پس از عمل تخلیه می‌شود، و همچنین جای رد بخیه است که ممکن است با استفاده از پمادهای موضعی کاهش یابد.

اگر پس از گذشت چند هفته عوارض هنوز بهبود نیافته‌اند، توصیه می‌شود که با پزشک مشورت کنید تا راهنمایی و درمان مناسب دریافت کنید.

تأثیر جراحی بینی بر چشم

اگرچه جراحی بینی تأثیری مستقیم بر عصب بینایی ندارد، اما ممکن است برخی از عوارض به چشمها تأثیر بگذارد. این عوارض شامل تغییر فرم چشم‌ها، ورم و کبودی اطراف چشم، تیرگی زیر چشم، خونریزی زیر ملتحمه، و افزایش خطر ایجاد هماتوم بعد از عمل می‌شوند.

عوارض جراحی بینی بدون استفاده از تامپون نیز ممکن است شامل عدم کنترل خونریزی، افزایش احتمال بروز هماتوم، تغییرات فرم چشم‌ها و تیرگی زیر چشم باشد. به علت عدم وجود تامپون، خونریزی داخل بینی جذب نمی‌شود و ممکن است به عوارضی چون تیرگی زیر چشم منجر شود.

درصورت بروز هر گونه عوارض مزمن یا نگرانی، مشاوره با پزشک تخصصی توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط

ثبت ديدگاه