انواع جراحی بینی

بینی شما یکی از ویژگی های متمایز چهره شماست و عملکرد صحیح آن در زندگی روزمره شما ضروری است. هنگامی که شما با ناراحتی به بینی خود نگاه می کنید و از آن ناراضی هستید یا عوارض عملکردی دارد که باعث نفس کشیدن سخت شما می شود، می توانید کیفیت زندگی خود را تغییر دهید.انواع جراحی بینی می تواند عوارض فیزیولوژیکی را تعدیل کند که توانایی شما برای درست نفس کشیدن افزایش پیدا میکند. همچنین می تواند شکل دماغ خود را برای افزایش زیبایی آن تغییر دهید. انواع مختلفی از عمل جراحی بینی وجود دارد که برای رفع نیازهای مختلف به کار گرفته می شوند.

عملکرد دکتر جراح بینی می توانند ناهنجاری های فیزیکی را که مانع از تنفس، مثل آنهایی که ناشی از نقص مادرزادی هستند برطرف کند.همچنین می توانند اثرات آسیب فیزیکی را اصلاح کنند. با تغییر شکل دادن و جایگزینی غضروف و استخوان بینی، دکترجراحی رینوپلاستی شما می تواند به شما در رسیدن به نفس کشیدن راحت کمک کند و از نظر ظاهری نیز از روش های موجود بهره ببرد.

جراحی بینی می تواند به صورت روش “باز” یا “بسته” باشد. رینوپلاستی باز ، بازسازی بر روی خارج از بینی است، در حالی که رینوپلاستی یا عمل بینی بسته فقط شامل برش در داخل بینی است. گرچه ممکن است، جراحان از یک تکنیک بسته برای جلوگیری از زخم های قابل مشاهده استفاده کنند، اما در صورت آسیب شدید، یا زمانی که محل درمان در حفره بینی قرار دارد، ممکن است عمل بینی باز باشد. یک جراح ماهر و واجد شرایط می تواند برش های جراحی باز را در داخل بینی به حداقل ممکن برساند.

عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی چیست ؟

جراحی زیبایی بینی، یا رینوپلاستی، یک عمل جراحی است که مردان و زنانی در هر رنج سنی که دنبال ظاهر بهتر بینی خود است انجام میدهد. عمل رینوپلاستی  عمل بسیار حساسی است و بهتر است توسط یک فوق تخصصی زیبایی انجام شود.

رینوپلاستی به معنای تغییر ساختار بینی است. این جراحی به شما امکان می‌دهد بینی خود را به شکل و فرم دلخواه خود تغییر دهید. در این عمل جراحی، معمولاً بینی از قسمت پایینی آن شکافته می‌شود و سپس با توجه به تغییرات مورد نیاز، پره‌های بینی، غضروف، و ساختار استخوان بینی تغییر می‌کنند.

چه بینی های نیاز به عمل زیبایی دارند

جهت درمان انحراف بینی:

  • حفره بینی به دو بخش تقسیم می‌شود: سپتوم شامل غضروف و استخوان است.
  • انحراف بینی زمانی ایجاد می‌شود و می‌تواند جریان هوا را متوقف کرده و به بافت نرم بینی آسیب بزند.

رفع توربین های بزرگ:

  • توربین ها در داخل حفره بینی وجود دارند و بافت نرم turbinates را پوشش می‌دهند.
  • برخی جراحان توربین های بزرگ را حذف یا تصحیح کرده و برخی از آنها را به سمت خارج می‌شکنند.

رفع پولیپ بینی:

  • پولیپ بینی معمولاً با آلرژی و تحریک همراه است و می‌تواند با جراحی تخلیه شود.
  • برخی بیماران نیاز به داروهای آلرژی دارند.

ترمیم شکستگی بینی:

  • انواع شکستگی بینی شامل Greenstick و خرد شدن بینی می‌شوند.
  • جراحان برای بازسازی پل و سپتوم از بافت استخوانی دنده یا غضروف استفاده می‌کنند.
  • شکستگی خرد شدن بینی پس از آسیب فیزیکی شدید معمولاً در بیماران مسن رخ می‌دهد.

انواع جراجی های متداول بینی

جراحی بینی طبیعی

جراحی بینی طبیعی به عنوان یکی از روش‌های محبوب در این زمینه شناخته می‌شود. در این نوع جراحی، تلاش می‌شود تا تغییرات به شکل طبیعی و بدون آشکار شدن زیاد بر روی بینی ایجاد شود، به گونه‌ای که تنها ایرادات موجود در بینی برطرف گردند.

اگر بینی دچار شکستگی، اندازه‌اش بیش از حد بزرگ یا حتی قوز برجسته‌ای داشته باشد، جراحی بینی می‌تواند یک راهکار مناسب باشد. با استفاده از دانش روز دنیا و تکنیک‌های مناسب، یک جراح پلاستیک با تخصص فوق‌العاده می‌تواند به‌طور حرفه‌ای ظاهری ایده‌آل برای بینی ایجاد کند تا به وجود آمدن آرایش جلب کننده‌تر بر صورت کمک کند. علاوه بر جنبه‌های زیبایی، جراحی بینی همچنین ممکن است برای اصلاح مشکلات ساختاری مانند پولیپ بینی و بهبود مشکلات تنفسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی اخیراً به عنوان یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها شناخته می‌شود که در اکثر موارد به نتایج مطلوب و جذابی برای بیمار منجر می‌شود. بسیاری از افراد دارای بینی‌های استخوانی هستند و از شکل بینی خود راضی نیستند. آن‌ها معتقدند که شکل و اندازه بینی با چهره‌ی آنان همخوانی ندارد. این افراد علاقمند به انجام جراحی بینی استخوانی هستند تا به شکل دلخواه خود برسند و ظاهر زیباتری داشته باشند. ویژگی برجسته‌ترین بینی‌های استخوانی، سطوح استخوانی برآمده، کشیده و ناهموار است که ممکن است باعث کاهش جذابیت چهره شود. عدم تقارن بینی معمولاً ناشی از تصادف یا آسیب است و باعث می‌شود ترکیب صورت ناهماهنگ شود. در چنین شرایطی، جراحی بهترین و دائمی‌ترین راه‌حل برای اصلاح شکل بینی می‌باشد.
بینی های استخوانی معمولا:
  • فرم ظاهری: دارای قوز می‌باشد.
  • پوست: پوست نازکی دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.
  • بافت و غضروف: این نوع بینی از بافت و غضروف مستحکمی برخوردار است.

عمل بینی گوشتی

Meaty-Nose-Rhinoplasty

جراحی بینی گوشتی، بیشتر در کشور های خاورمیانه و به ویژه در ایران است. انجام چنین جراحی‌هایی بر روی افراد ایرانی با تنوع قومیتی موجود، نیازمند تحلیل و شناخت دقیق‌تری است. بینی گوشتی به دلیل خصوصیات ظاهری، در هنگام عمل، با پیچیدگی بیشتری روبرو می‌شود. به همین دلیل، این جراحی باید توسط جراح متخصص و با تجربه انجام شود.

بدون شک، درک جامع آناتومی بینی اولین گام برای انجام جراحی موفقیت‌آمیز است. یکی از نکات مهم که در جراحی‌های پلاستیک صورت، به خصوص در جراحی زیبایی بینی، باید مد نظر قرار گیرد، تفاوت‌های آناتومیکی بین اقوام مختلف است که نیازمند استفاده از روش‌های متمایز می‌شود

فرم ظاهری: وجود منافذ باز زیاد رویپوست بینی
پوست: ضخامت بالای پوست
غدد: ترشح فراوان از غدد چربی
سوراخ‌ های بینی: نامتقارن، بزرگ و برجسته
پره‌های بینی: دایره‌ای با شکل و اندازه بزرگ
بافت و غضروف: وجود تعداد زیادی غضروف ضعیف و کوچک

از جمله خصوصیات اساسی بینی گوشتی هستند که در هنگام انجام جراحی بینی گوشتی مورد توجه قرار می‌گیرند

عمل بینی مردانه

عمل بینی مردانه

جراحی بینی آقایان به طور کاملاً متفاوت از جراحی بینی در خانم‌ها است، زیرا باید به نسبت چهره مردانه و طبیعی باشد. در واقع، برخی از خواسته‌های غیرمعقولانه آقایان، به ویژه افراد با سن کمتر، مانند تغییرات به شکل عروسکی یا بلند شدن بینی، نه تنها به زیبایی چهره کمک نمی‌کند، بلکه در طولانی‌مدت ممکن است با افزایش سن، چهره خود را از دست بدهند.

به همین دلیل، یک جراح بینی ماهر باید نسخه‌ی استانداردی از جراحی بینی برای خانم‌ها و آقایان را رد کند؛ زیرا تفاوت‌های چشمگیری بین ساختار بینی خانم‌ها و اسکلت بینی آقایان به طور کلی وجود دارد. لذا، زاویه‌ها و خصوصیات بینی در آقایان باید به خوبی با سایر اجزای صورت هماهنگ شوند.

این تفاوت‌ها شامل مواردی از قبیل ارتفاع بینی، زاویه بینی و لب فوقانی، پهنای بینی نسبت به صورت، و ویژگی‌های دیگر می‌شود. علاوه بر این، پوست بینی آقایان به طور کلی ضخیم‌تر است و استخوان و غضروف‌های محکم‌تری دارند. بنابراین، داشتن یک بینی مردانه و طبیعی می‌تواند به چهره یک آقا در حد تناسب، زیبایی و جذابیت مردانه افزوده شود.

جراحی بینی عروسکی

عمل بینی عروسکی

عمل بینی عروسکی یا همان رینوپلاستی فانتزی، امروزه جذابیت زیادی را در بین افراد، به‌خصوص زنان، به دنبال دارد. یکی از نکات اساسی در این نوع از عمل جراحی، حفظ توازن و تناسب بین بینی و سایر قسمت‌های صورت است. به عبارت دیگر، افرادی که صورت بزرگ دارند، به عنوان کیس مناسبی برای انجام عمل بینی فانتزی شناخته نمی‌شوند. در این نوع از عمل بینی، هدف اصلی تحقق بینیی با اندازه کوچک، فرم قوسی و برجسته است. اما در مواردی که بینی بزرگ و گوشتی است، چالش‌های خاصی برای جراح رخ می‌دهد که ممکن است با رینوپلاستی دست یافتن به هدفهای بلندمدت مشکل باشد.

عمل بینی عروسکی، یکی از جراحی‌های زیبایی محبوب است که در آن، نوک بینی به سمت بالا اصلاح می‌شود، پل بینی به شکل برجسته‌تری درآمده و خود بینی نیز ظریف‌تر و کوچک‌تر شده ولی باید توجه شود که این جراحی صرفاً به منظور بهبود ظاهر زیبایی انجام می‌شود. این نوع جراحی باید با سایر ویژگی‌های چهره همخوانی داشته باشد. این نمونه از جراحی زیبایی نمی‌تواند برای همه افراد مناسب باشد، به عنوان مثال، افرادی که بینی‌شان گوشتی و پوست آن ضخیم است یا صورت آنها بزرگ است (مانند آقایان)، بهتر است از انجام این نوع جراحی خودداری کنند. تصمیم‌گیری در مورد نوع عمل بینی به طور کامل از سلیقه شخصی بستگی دارد، اما به منظور جلوگیری از پشیمانی در آینده، مهم است که تحقیقات کامل انجام داده و با مشاوره جراح زیبایی، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

ثبت ديدگاه